Other Clubs over the world | English version
Barchetta Club Poland
  Historia modelu   Informacje techniczne   Wersje specjalne     
        Portal | Historia modelu
  Narodziny Barchetty


1990
W 1990 r. zarząd Fiata powierzył Centro Stile (Centrum Stylistycznemu) Fiata zadanie stworzenia spidera na bazie "Tipo B" (później znanego pod nazwą Punto). Nazwa kodowa projektu to "Tipo B Spider 176".

1991

Szkic Andreasa Zapatinasa. Jest on uważany za projektanta Barchetty (maj 1991)


Wstępne szkice wnętrza (kwiecień 1991)
Kabina (siedzenia, kierownica, pedały itp.) zostały cofnięte o 10 cm względem orginalnego Tipo B (Punto). Po prawej: jeden z pomysłów przewidywał przedłużenie metalu z maski aż do wnętrza samochodu.


Propozycja Marinara (22 marca 1991)
 
Diavola, właściwie otwarta wersja Fiata Coupe (15 kwietnia 1991)

Marinara i Diavola to nazwy pizzy, tutaj używane do rozróżnienia protoypów. Innymi nazwami kodowymi były Atomica oraz Bismarck.
Diavola charakteryzowała się dużym podobieństwem do Fiata Coupe, który był już wtedy zaprojektowany. Miała te same baloniaste światła przednie, okrągłe światła tylne i cięcia nad zakolami.
Już w kilka miesięcy po rozpoczęciu projektu zostały przygotowane modele naturalnych rozmiarów (poniżej).


Pierwszy model Marinary (maj 1991)
 
Pierwszy model Diavoli (maj 1991)


Kilka szkicy przodu i tyłu


Drugi model Marinary, tutaj z owalnymi lampami tylnymi (lipiec 1991)


Ostatni model Diavoli (teraz z okrągłymi zakolami), zanim został ostatecznie odrzucony.
Zwróć uwagę na Mazdę MX-5 (Miata) oraz Lotusa Elana w tle! (lipiec 1991)


Propozycja deski rozdzielczej Petera Davisa (odrzucona) (lipiec 1991)


Projekt Guiseppe Bertolusso. Metalowe przedłużenie maski aż do deski rozdzielczej (lipiec 1991)


Szkice Zapatinasa. Owalne światła tylne teraz są bardziej kwadratowe. W tym momencie karoseria jest gotowa i ostatecznie samochód zostaje nazwany "Spider 183" (grudzień 1991)


Uhoh, reorganizacja w Centro Stile...

Stanowiska w 1991:

Director Fiat Design: Nevio di Giusto
Coordinator Fiat Design: Mario Maioli
Assistent Fiat Stile/Design: Ermanno Cressoni
Chief Exterior Design: Chris Bangle
Chief Interior Design: Peter Davis

Stanowiska w 1992:

Director Fiat Design: Chris Bangle
Coordinator Fiat Design: Nevio di Giusto
Assistent Fiat Design: Ermanno Cressoni
Chief Design Cars: Andreas Zapatinas
(później: Alessandro Cavazzo)


1992

Rozmieszczenie różnych świateł okazało się problemem. Ta wersja ma dzielone tylne światła: dwa kolory w każdym kloszu.
Styczeń 1992: Fiat rozpoczyna poszukiwania firmy, która zbuduje samochód. Jedna z Turyńskich motowni (coachbuilder) Itca, Stola oraz Maggiora, została później wybrana.


Pierwszy model deski rozdzielczej. Metal wchodzi do wnętrza ale nie aż tak daleko jak w pierwszej propozycji. (styczeń 1992)


W tej propozycji pokrywa dachu pełni rolę spoilera! 1. Podnieś spoiler, 2. Połóź go na bagażniku, 3. Złóż dach (marzec 1992)


Prawie ostateczna wersja deski rozdzielczej. Metal jest szeroki jedynie na 2-3 cale (5 - 7,5 cm) (marzec 1992)


Rozmieszczenie komory silnika


Prototyp zegarów (widok dzienny i nocny). Ilość wskazówek w prawym zegarze została zredukowana do dwóch w ostatecznej wersji.

1994

Załoga Centre Stile Fiat, która zaprojektowała samochód bez pomocy ludzi z zewnątrz.
Po prawej: Nevio Di Giusto (koordynator Stile/Design Gruppo Fiat), obok niego: Peter Davis (dyrektor Centro Stile Fiat).

(C) Marc Kloosterman, translation: Piotr Kępka
 
Narodziny Barchetty
Fiat SCIA
Zdjęcia szpiegowskie
Ludzie związani z samochodem
Drugie życie...
Maggiora
Bertone