Other Clubs over the world | English version
Barchetta Club Poland
  Historia modelu   Informacje techniczne   Wersje specjalne     
        Portal | Informacje techniczne
  Bezpieczeństwo

Barchetta jest wyposażona w szereg elementów zwiększających bezpieczeństwo. Część z nich jest doskonale znana i powszechnie stosowana we wszystkich nowoczesnych samochodach, część jest specyficzna tylko dla tego modelu. Niektóre są wyjaśnione w broszurach i podręcznikach, a o innych ciężko znaleźć choćby słowo.

Oczywiście tutaj opiszemy większość z nich w szczegółach.

Ukryty pałąk antykapotarzowy
Barchetta może przetrwać dachowanie dzięki wzmocnionej ramie szyby przedniej. Boczne części ramy zostały wykonane z aluminowej rury o średnicy 24 mm i grubości ścianek 4 mm. Rura jest wykonana ze stopów węgla, molibdenu, wanadu, magnezu, niobu i tytanu wzmacniających strukturę. Wytrzymałość na rozciąganie tego materiału wynosi 35 - 49 kg/cm2, i jest o 120 - 130 procent większa od standardowych materiałów.

Poduszka powietrzna
Standardowo Barchetta wyposażona jest w jedną poduszkę powietrzną, niektóre modele posiadają dwie poduszki. Pojemność poduszki kierowcy wynosi 42 litry, która może zostać napełniona 55 litrami nie toksycznego gazu (90 - 95% azot) w ciągu 30 ms. Poduszka pasażera ma pojemność 90 litrów.

Elektroniczny sensor w jednostce sterującej umieszczonej w tunelu jest połączony z mechanicznym sensorem rozpoznającym opóźnienie przy zderzeniu czołowym. Jeżeli prędkość jest większa niż 28km/h (detekowane przez czujnik elektroniczny) i opóźnienie większe niż 2,2 +/- 0,4g (detekowane przez czujnik mechaniczny), zapalnik wyzwoli genertor gazu i w wyniku reakcji chemicznej, nastąpi napełnienie poduszek powietrznych.

Poduszki powietrzne są podłączone do bufora energetycznego (kondensator), który pozwala odpalić poduszki do 100ms po odcięciu zasilania z akumulatora (np. w skutek wypadku). Pozwala także na zadziałanie zapalnika, nawet wtedy gdy napięcie w akumulatorze spadnie poniżej 7V.

Pirotechniczne napinacze pasów
Napinacze zostaną odpalone przy czołowym zderzeniu z przeszkodą przy prędkości większej niż 24km/h.

Maksymalnie 3 zderzenia z prędkością większą niż 24km/h ale mniejszą niż 28km/h (uruchomione tylko napinacze bez poduszek powietrznych) mogą być zapisane w jednostce sterującej umieszczonej w tunelu. Gdy poduszki zostały również uruchomione, nowa jednostka sterująca musi zostać zainstalowana, ze względu na wypełnienie pamięci Crash Memory danymi.
Jednostka sterująca jest odporna na pole elektromagnetyczne oraz na odwrotną polaryzację (w przypadku gdy źle został podłączony akumulator).
Jest także dość sprytna aby rozpoznać zderzenie i nie uruchamiać urządzeń pirotechnicznych w czasie jazdy po wybojach.

Fire Protection System (FPS) - System Ochrony Przeciwpożarowej
Aby zapobiec pożarowi w wyniku wycieku paliwa, wyłącznik inercyjny wyłączy dopływ prądu do pompy paliwowej. Wyłącznik jest oparty na metalowej kulce utrzymywanej na miejscu przez magnes. Przy opóźnieniu wynoszącym 1,2g (25km/h), kulka odpadnie od magnesu odcinając prąd. Wyłącznik może być zresetowany poprzez przyciśnięcie gałki po lewej stronie siedzenia kierowcy.

Inne elementy bezpieczeństwa
ABS, belki zabezpieczające przez uderzeniem bocznym, wzmocnione zamki, nie tonące siedzenia (anti-submarining seats ???)



(C) Marc Kloosterman, translation: Piotr Kępka
 
Bok
Przód
Tył
Dach
Bagażnik
Bezpieczeństwo
Silnik
Skrzynia biegów
Procedury silnika